Počas pandémie sa začali rozbiehať online prehliadky.
Chuť kupovať nehnuteľnosti sa Slovákom postupne opäť vracia. Potvrdzujú to čísla návštevnosti realitných portálov aj realitné kancelárie. Najväčší portál Nehnuteľnosti. sk hlásil za posledný májový týždeň vyše 700-tisíc zobrazení, čo je takmer totožné číslo ako pred prepuknutím pandémie. V marci klesli zobrazenia na 430-tisíc za týždeň.
“Dopyt po nehnuteľnostiach sa postupne približuje k číslam zo začiatku marca 2020. Ponuka nehnuteľností na predaj nebola koronakrízou dotknutá,” uviedol Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS).
Ceny zatiaľ bez zmeny
Pandémia zatiaľ zásadný vplyv na ceny nehnuteľností nemala. Ak však v budúcich mesiacoch príde k zvýšeniu nezamestnanosti či zníženiu spotreby, môže podľa Jána Palenčára prísť k stagnácii alebo ku krátkodobému poklesu cien. “A to v oblastiach, kde je dlhodobo menší dopyt po kúpe. Z dlhodobého hľadiska však nemôžeme počítať s poklesom cien napríklad malometrážnych bytov v Bratislave, Košiciach a podobne, pri ktorých dopyt prevyšuje ponuku,” skonštatoval prezident NARKS.
Koronakríza podľa Filipa Žoldáka z realitnej spoločnosti Herrys nastavila očakávania kupujúcich na budúci pokles ceny. Ten sa však v krátkom čase neudial a potreba bývania sa po mesiaci odmlky postupne vracia do úrovne prvého kvartálu tohto roka. “Kúpa nehnuteľnosti je do značnej miery ovplyvňovaná možnosťami jej financovania. Proces rozhodovania sa predĺžil na dvoj- až trojnásobok,” skonštatoval Žoldák.
Počet nehnuteľností na predaj v ponuke tejto realitky sa za mesiac rozšíril o 50 percent, počet ponúk na prenájom sa zvýšil približne o 40 percent. Historicky malá je však ponuka novostavieb, ktorá medziročne klesla o ďalších viac ako 15 percent a dopyt ju prevyšuje zhruba o 60 percent.
Mení sa zloženie kupujúcich
Čo pandémia koronavírusu priniesla už teraz, je iná skladba kupujúcich. Kým v predchádzajúcom období mohli investori podľa Filipa Žoldáka predstavovať v priemere až 40 percent celkového dopytu, aktuálne je motívom nákupu riešenie vlastnej situácie s bývaním. “Zmenila sa aj veková skupina. Kým minulý rok boli kupujúcimi najmä vekové kategórie do 35 rokov, aktuálne zaznamenávame prevahu vo vekovej kategórii 35 až 45 rokov,” priblížil partner v realitnej kancelárii Herrys.
Znamená to, že ubudli “prvokupujúci” a aktuálny záujem predstavujú skôr ľudia, ktorí sa chcú v rámci bývania posunúť ďalej. Špecifikom súčasnej situácie je aj zvýšená ponuka bytov na prenájom, ktoré boli pred krízou prenajímané krátkodobo predovšetkým turistom napríklad cez Airbnb. Keďže turistický ruch sa zastavil, majitelia sa snažia nehnuteľnosť obsadiť cez dlhodobý nájom.
“V Bratislave sa v tejto súvislosti zvýšil objem ponúkaných bytov na prenájom o 20 až 25 percent,” priblížil Ján Palenčár. Ďalším špecifikom je podľa neho znížený záujem o obchodné priestory na prenájom, čo je možné pripísať zložitej situácii podnikateľov v oblasti maloobchodu a služieb.
Online osobnú prehliadku nenahradí
Počas pandémie sa aj na realitnom trhu k slovu dostali digitálne technológie. Realitné kancelárie vo väčšom siahali po využívaní napríklad 3D virtuálnych prehliadok, ktoré sú na trhu už niekoľko rokov. “Ďalším nástrojom bola komentovaná video obhliadka v reálnom čase, keď maklér sprevádza klienta nehnuteľnosťou prostredníctvom online videa,” dodal prezident NARKS.
Očakáva, že aj po prekonaní koronakrízy sa technológie budú využívať naďalej, čím by sa klientom v úvodných fázach hľadania šetril čas. “Žiadna technológia však nenahradí reálnu obhliadku nehnuteľnosti, keď sa klient oboznámi s nehnuteľnosťou, okolím a dokáže vnímať jej atmosféru,” uzatvoril Palenčár. Jana Hambálková
Z dlhodobého hľadiska nemožno počítať s poklesom cien malometrážnych bytov.
[SME; 135/2020; 12/06/2020; s.: 8; Jana Hambálková ; Zaradenie: Bývanie a reality]